Waarom heb je gekozen voor het speciaal basisonderwijs?
Kinderen met speciale behoeften hebben altijd mijn aandacht getrokken. Deze kinderen hebben een leerkracht nodig die hen echt begrijpt, dat zit ‘m in een bepaalde klik, een gevoel. Persoonlijke aandacht is op iedere school belangrijk, maar bij ons extra. Het werk is heel afwisselend: ieder kind is anders, ieder jaar is anders, iedere dag is anders, zelfs iedere lés is anders. Wat het ook heel leuk maakt, is dat juist de kinderen waar je het moeilijk mee hebt gehad in het zoeken van een goede aanpak, de jaren daarna nog vaak gedag zeggen of een knuffel geven. Dat vind ik het mooiste van dit vak. Juist doordat ik structuur bied, voelen ze zich prettig en veilig. Ik vind het een heel dankbaar beroep.
Wat is voor jou de grootste uitdaging?
De uitdaging zit ‘m voor mij in het feit dat ieder kind op Westerwel een andere aanpak nodig heeft. Het moeilijkste moment is wanneer je nog zoekende bent naar welke aanpak het beste past. Het ene kind heeft veel nabijheid nodig, die houd ik in de buurt. En het andere kind heeft juist uitdaging nodig. Als ik de juiste aanpak heb gevonden, dan geeft me dat heel veel voldoening. En als je dan ook nog eens van ouders hoort dat het kind fijn in z’n vel zit en dat het thuis zo lekker gaat, dan is dat wel heel prettig om te horen.
Waar word je blij van in je werk?
Ik vind de interactie tussen kinderen heel mooi om te zien. Als er bijvoorbeeld een conflict is tussen twee kinderen dan bemoei ik me daar soms expres niet mee om te kijken hoe ze het zelf gaan oplossen. Als ik dan van een afstandje toekijk, geeft me dat een lach op mijn gezicht. De verhalen van de kinderen vind ik prachtig en de complimenten die ze geven. Het is altijd fijn om te horen dat ze je lief vinden. Ik vind het ook heel mooi om te zien hoe kinderen opbloeien gedurende het schooljaar. Soms hebben ze het echt lastig aan het begin van het schooljaar, het komt voor dat ze heel boos zijn en niet goed in hun vel zitten. Na een paar weken zie je dat er meer rust komt. Ik geniet er ontzettend van dat ik daar in samenwerking met de ouders, een bijdrage aan kan leveren.
Altijd op de hoogte van vacatures
DE KRACHT VAN SAMEN
We werken samen met de leerlingen, hun ouders, onze collega’s en met de mensen en instanties om ons heen. Ieder vanuit zijn eigen expertise, in de wetenschap dat we samen het verschil maken voor onze leerlingen.