Biezonderwijs > Onze verhalen > Verhaal Tommie

“Ik wil leerlingen meegeven dat elke dag nieuwe kansen met zich meebrengt.”

Tommie werkt bij VSO De Keyzer. Zijn werk is een continu spel van improviseren en snel schakelen.

Op VSO De Keyzer weet Tommie nooit precies wat de dag zal brengen. Als invalkracht hoort hij pas in de ochtend welke lessen hij moet overnemen. Soms staat hij voor een groep havo-5 studenten om Duits te geven, terwijl hij het volgende uur bij de time-out staat of verzorging geeft aan vmbo-basis. “Het is een continu spel van improvisatie en snel schakelen. Niet alleen omdat ik geen vast lesrooster heb, maar ook omdat de leerlingen in het specialistisch onderwijs om meer vragen dan alleen les. Maar eerlijk gezegd maakt dat alles mijn werk alleen maar extra uitdagend.”

Wat vind je van werken in het specialistisch onderwijs?

“Ik was altijd al wel nieuwsgierig naar het werken in het specialistisch onderwijs. Kinderen kiezen er vaak niet zelf voor, maar hebben wel veel baat bij de structuur, de duidelijkheid en de veilige omgeving die je in het specialistisch onderwijs biedt. Als ik ze daarbinnen kan helpen om zich (met hun rugzakje) goed voor te bereiden op hun toekomst, vind ik dat mooi. Het belangrijkste dat ik hen wil meegeven is dat elke dag nieuwe kansen met zich meebrengt. Ging het vandaag niet goed, dan beginnen we morgen gewoon weer opnieuw. Maak je niet druk om wat anderen van je denken en blijf lekker jezelf.”

Hoe vul jij jouw lessen in?

“Om echt les te kunnen geven, is het belangrijk om een band op te bouwen met de leerlingen. Als invalkracht is dat niet altijd makkelijk. Ik ben vaak een nieuw gezicht in een klas. Dan willen ze eerst weten wie ik ben. Ook is het belangrijk om aan te voelen wat er speelt in de klas waar je binnenstapt: soms zitten de emoties hoog door een eerder voorval. Daar moet je eerst op reageren. Doe je dat niet, dan zul je zien dat het vaker botst. Wat van jezelf laten zien helpt ook. Als het met een leerling niet goed gaat, ga ik het gesprek aan. Je kunt een mooie verbinding maken als je ook iets vertelt over wat je zelf hebt meegemaakt.

Ik heb veel vrijheid om de les in te vullen. Soms ben ik door de situatie niet meer bezig met de lesstof, maar met sociale vaardigheden. Zo zei ik tegen iemand die over de schreef ging: dat kun je straks niet doen als je bij een baas werkt. Vervolgens hadden we het in de les over gedrag op de werkvloer en solliciteren. Met zulke lessen help je leerlingen ook verder.”

Wil jij ook werken bij Biezonderwijs? Pak je kans! Check hier onze vacatures en solliciteer direct.

Altijd op de hoogte van vacatures

DE KRACHT VAN SAMEN

We werken samen met de leerlingen, hun ouders, onze collega’s en met de mensen en instanties om ons heen. Ieder vanuit zijn eigen expertise, in de wetenschap dat we samen het verschil maken voor onze leerlingen.