Waarom heb je gekozen voor speciaal onderwijs?
Tijdens mijn studie op de ALO (Academie voor Lichamelijke Opvoeding) ging ik een keer bij een gymles kijken voor dove en slechthorende kinderen. Na een uurtje was ik om. Het vak gym is voor deze doelgroep nog meer van betekenis dan in het reguliere onderwijs. Het gaat niet alleen om een spel spelen of sport beheersen. Het gaat juist om het zelfvertrouwen dat kinderen tijdens een les ontwikkelen. Een leerling durft bijvoorbeeld in het begin van de les niet te klimmen, maar klimt op het einde van de les een stuk omhoog. Dan zie je echt de invloed die beweging heeft op kinderen.
Hoe ben je bij Biezonderwijs terecht gekomen?
Ik werkte hiervoor bij een expertisecentrum voor bewegingsonderwijs. Daar had ik het heel erg naar mijn zin, maar het was geen speciaal onderwijs. Mijn vriendin wees me op de vacature voor vakdocent gym bij De Bodde. Op 1 juni 2022 ben ik aan de slag gegaan, maar het voelt alsof ik hier al jaren werk. Je kan altijd alles vragen aan collega’s, ik heb daardoor een hele fijne start gehad. Ook als vakdocent gym ben je echt onderdeel van het team. Je wordt overal bij betrokken.
Waar haal jij de meeste energie uit in je werk?
De creativiteit die je hier mag inzetten als docent. Er zitten zoveel verschillen tussen de leerlingen dat je iedere les afstemt op de behoefte van de groep. En binnen die groep stem je het ook weer af op iedere leerling. Soms probeert een leerling wel tien keer iets zonder succes en dan tijdens een spel lukt het ineens wel. Dan verandert er even iets bij die leerling, je ziet dan een blik in die ogen die zeggen: “hè, kan ik dit wel?” Zien hoe zo’n leerling steeds meer plezier en vertrouwen krijgt, daar krijg ik energie van.
Wat is het meest bijzondere dat je tot nu toe hebt meegemaakt tijdens je lessen?
Er gebeurde een keer iets heel moois in mijn les. Een zeer competitieve jongen en een motorisch minder sterk meisje legden samen een stormbaan af. De jongen won twee keer, waarna hij bij de derde keer tegen het meisje zei: “wat nou als ik iets verder naar achter begin.” Hij wilde het meisje een grotere kans geven en ging daarvoor tegen zijn competitieve natuur in. Dat hij dat principe kon laten gaan, vond ik super.
Pak je kans! Check hier onze vacatures en solliciteer direct.
Altijd op de hoogte van vacatures
DE KRACHT VAN SAMEN
We werken samen met de leerlingen, hun ouders, onze collega’s en met de mensen en instanties om ons heen. Ieder vanuit zijn eigen expertise, in de wetenschap dat we samen het verschil maken voor onze leerlingen.