Biezonderwijs > Onze verhalen > Verhaal Dominique

“Ik wil mezelf ontwikkelen, maar wel om de school en leerlingen iets extra’s te bieden en verbeteringen te realiseren”

Dominique startte 15 jaar geleden bij Praktijkcollege Tilburg en volgt nu het trainee-programma voor adjunct-directeuren.

Waarom koos je 15 jaar geleden voor het Praktijkcollege Tilburg?

“Na de Pabo begon ik bij het Praktijkcollege. In het begin was dat best pittig. Waarom reageren de leerlingen zo? Waar komt dat vandaan? Ik ontdekte dat er zoveel speelde thuis: armoede, werkeloosheid, andere sociale normen. Veel leerlingen hebben stabiliteit nodig, vertrouwen en een stukje liefde. Ik zag het als een uitdaging om hen dat te bieden.”

 

Op welke manieren heb jij je kunnen ontwikkelen?

“In 2017 kreeg ik zeven leerlingen in de klas vanuit een internationale schakelklas. Hoe differentieer je in de les als veel leerlingen nauwelijks Nederlands begrijpen? Ik besloot die expertise zelf te vergaren met de opleiding NT2 Docent. Deze kennis zette ik in voor een leerlijn op school en overdracht aan collega’s. Dat staat nu als een huis, we zijn er trots op als school. We werken nu ook in andere vakken met naamkaartjes en gebruiken korte zinnen. We geven leerlingen extra sociale vaardigheden voor hun stage. Hoe moet je je gedragen, wat verwachten ze van je. Daar is behoefte aan. Ze spreken de taal nog niet zo goed en zijn daardoor vaak wat onzeker.”

Loopbaan van Dominique

  • Mentor/leerkracht (Praktijkcollege Tilburg, 9 jaar)
  • NT2-docent (Praktijkcollege Tilburg, 5 jaar)
  • Schoolopleider (Praktijkcollege Tilburg, 3 jaar)
  • Trainee adjunct-directeur (Parcours)

Waar ben je trots op?

“Drie jaar geleden startte ik met extra werkzaamheden als schoolopleider. Oudere collega’s zwaaien af en doordat we groeien qua leerlingaantal hebben we meer personeel nodig. Ik had al stagiaires begeleid. Dit zijn onze toekomstige collega’s, die begeleiding moet beter, dacht ik. Als ze hier rondlopen zonder doel, weinig informatie krijgen en niet voldoende feedback: blijven ze hier dan? Welke verhalen vertellen ze straks aan hun klasgenoten op de lerarenopleiding: positief of negatief? Nu krijgen stagiaires intensieve begeleiding. Het is een win-win situatie: de stagiair krijgt meer diepgang in de stage en eigen ontwikkeling, wij hebben de stagiairs al een beetje gekneed en opgeleid. Ze weten wat ze hier kunnen verwachten en wat wij verwachten van hen. We hebben nu al twee jaar op rij een afstudeerder met een vaste aanstelling aangenomen.”

Hoe ziet jouw toekomst bij Biezonderwijs eruit?

“Ik wil mezelf ontwikkelen, maar wel om de school en leerlingen iets extra’s te bieden en verbeteringen te realiseren. De afgelopen jaren hebben we echt mooie stappen gezet. Nu heb ik de kans gekregen om bij Biezonderwijs mee te doen met een trainee-programma voor adjunct-directeuren. Ik ben sinds dit schooljaar dan ook Trainee-adjunct bij Parcours. Als er kansen zijn op mijn pad, ga ik ervoor.”

Pak je kans! Check hier onze vacatures en solliciteer direct.

Altijd op de hoogte van vacatures

DE KRACHT VAN SAMEN

We werken samen met de leerlingen, hun ouders, onze collega’s en met de mensen en instanties om ons heen. Ieder vanuit zijn eigen expertise, in de wetenschap dat we samen het verschil maken voor onze leerlingen.