Biezonderwijs > Onze verhalen > Verhaal Carlijn

“Gezien worden en mogen worden wie je ten diepste al bent. Dat vind ik belangrijk voor mijn leerlingen.”

Carlijn is leerkracht van een groep thuiszitters op De Bodde

Waarom ben je gestart met deze pilotgroep thuiszitters?

“Ik vind de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen heel interessant. Een kind kan zich namelijk pas echt goed ontwikkelen als het lekker in zijn vel zit. Doordat deze kwetsbare groep jongeren thuis zit (of heeft gezeten), voelen ze zich onder andere buitengesloten. Het is essentieel om ze het gevoel te laten ervaren dat ze erbij horen en dat ze er toe doen! Daarom vind ik deze Re-start groep belangrijk.”

En hoe krijg je die sociaal-emotionele basis steviger?

“Dat gaat met hele kleine stapjes. Deze leerlingen zijn vaak opgebrand en hebben een schooltrauma. De start is om kinderen te laten zijn. Gewoon het zijn binnen een schoolse setting. Bijvoorbeeld door in de cocon te gaan liggen en dan een paar uur later weer naar huis gaan. Ze zijn het vertrouwen in het onderwijs en in zichzelf verloren. Dat maakt vertrouwen ook lastig. Met kleine stapjes komen ze bijvoorbeeld uit de cocon gekropen om langzaam aan hun plek in de groep in te nemen. Met geduld kijk ik naar het kind en volg ik zijn houding.”

Wat vind je het mooiste aan jouw werk?

“Een van de leerlingen had de wens om stage te lopen, gewoon net zoals zijn neef. Dat was bij de start echt ondenkbaar. Die wens is voor ons het startpunt. Samen met de leerling ga ik kijken hoe we dichter bij zijn droom kunnen komen. Hoe kunnen we dit faciliteren en wat is hiervoor nodig? Wat heeft de leerling daarvoor nodig? Het is zo bijzonder om daar bij aan te mogen dragen. Dat een kind weer vertrouwen krijgt en dat er van binnen een vuurtje gaat branden. Gezien worden en mogen worden wie je ten diepste al bent. Dat vind ik belangrijk voor mijn leerlingen. Ondanks alles wat je hebt meegemaakt, je mag er zijn en je doet er toe. Ja, samen met mijn collega’s mag ik heel mooi werk doen!”

Pak je kans! Check hier onze vacatures en solliciteer direct.

Altijd op de hoogte van vacatures

DE KRACHT VAN SAMEN

We werken samen met de leerlingen, hun ouders, onze collega’s en met de mensen en instanties om ons heen. Ieder vanuit zijn eigen expertise, in de wetenschap dat we samen het verschil maken voor onze leerlingen.