Biezonderwijs > Altijd afstand houden in het speciaal onderwijs? ‘Dat kunnen we écht niet doen’

Altijd afstand houden in het speciaal onderwijs? ‘Dat kunnen we écht niet doen’

Onze scholen PO zijn weer geopend vanaf 11 mei maar hoe werkt dat in speciaal onderwijs tijdens coronatijd? Het Brabants Dagblad wilde hier meer over weten, Pim Dikker sprak met onze directeur Stephan Gijsman (De Bodde).

Altijd 1,5 meter afstand houden tot kinderen in het speciaal onderwijs? Vergeet het maar! ,,Wij blijven onze kinderen geven wat ze nodig hebben. School is altijd een veilige plek voor ze geweest. Dat willen we zo houden”, zegt Stephan Gijsman, directeur van de Bodde, een Tilburgse school voor speciaal onderwijs waar ze smachten naar maandag, de dag waarop ze weer open mogen.

Het is stil bij de Smurfen. Stil bij de Bengels. Stil bij de Spetters. Stephan Gijsman gaat voor door de lege schoolgangen. ,,Dit is niet oké”, verzucht de directeur van De Bodde, een school voor speciaal onderwijs in Tilburg. Hij bedoelt ermee te zeggen: zo hoort het niet. Een school zonder rumoer is geen school.

‘Klaar voor de kinderen’

Sinds minister-president Mark Rutte drie weken geleden aankondigde dat de scholen op 11 mei weer deels open gaan, smacht Gijsman naar de maandag die nu komen gaat. Vrees kent hij niet. Hij gelooft, nee wéét, dat ze ‘klaar zijn voor de kinderen’. Waar – met name – het regulier onderwijs op tv en in de kranten op de rem trapt omdat ze het gevoel hebben ‘proefkonijn’ te zijn, denkt Gijsman maar één ding: ,,Eindelijk kunnen we weer open. En dat kunnen we aan. Ik heb heel veel vertrouwen geput uit de laatste weken.”

Voor het speciaal onderwijs, gekenmerkt door de kleinere klassen, betekent open ook echt open. Een volledige vijfdaagse schoolweek voor álle kinderen. Zonder beperkingen, zoals die voor ‘normale’ basisscholen wel gelden.

 ,,We hebben geen keuze gekregen. Honderd procent open is de opdracht. En daar gaan we dus ook voor zorgen. Ik zie het zo: we moeten het kleine risico dat we lopen maar zien te omarmen. Open gaan is een maatschappelijke verantwoordelijkheid die we als school hebben. Zorgmedewerkers lopen al weken veel grotere risico’s. Dan kunnen we in het onderwijs toch niet achterblijven?”

Keukenrol en desinfect

Er wordt deze middag nog hard gewerkt om de school corona-proof te maken. Een auto vol met keukenrollen komt het terrein opgereden. Een fles met desinfecterend middel is nu alvast nooit ver weg. In de lokalen, in de kantoren, op de gang. In het voorbijgaan wordt de directeur nog gevraagd wat te doen met de mondkapjes die net zijn binnengekomen. Maar verder lijkt de Tilburgse school toch vooral ook de school zoals we die allemaal kennen uit het pré-coronatijdperk. Gijsman: ,,Voor de kinderen willen we het ook zo veel mogelijk hetzelfde houden.”

Dat betekent ook: niet ten koste van alles 1,5 meter afstand houden tussen kind en leerkracht. Onhaalbaar in het (speciaal) onderwijs, stelt Gijsman. ,,Als we daaraan moeten voldoen, hadden we echt nóóit open gekund. Wij hebben bijvoorbeeld ook kinderen van een jaar of 11 met een ontwikkelingsleeftijd van 1,5 jaar. Wij geven onze kinderen, voor wie leren en ontwikkelen niet vanzelf gaat, wat ze nodig hebben. Dat blijft zo. Dat kan dus ook een uitgestoken hand zijn.”

‘Geweigerde’ hand

De meeste kinderen op De Bodde, en al die andere scholen in het speciaal onderwijs, kun je niet uitleggen wat er nu allemaal speelt. Een handje dat geweigerd wordt, zien ze als een afwijzing van de juf of meester die ze zo lief hebben.

,,Dat is voor deze kinderen extra pijnlijk en kan voor achterstanden zorgen op sociaal vlak. School is altijd een veilige plek voor deze kwetsbare kinderen geweest. Dat willen we zo houden. Gezondheid is natuurlijk heel belangrijk, maar nabijheid als het nodig is minstens net zo. Ja, natuurlijk zullen we er zoveel mogelijk rekening mee houden. Maar krampachtig afstand houden, gaan we écht niet doen.”

Twijfels en angsten

Staat iedereen daar op school ook achter? De directeur zegt alvast van wel. Uit een onderzoek onder 1250 leerkrachten in het reguliere basisonderwijs kwam deze week naar voren dat een derde van de basisschoolleerkrachten het ‘onverantwoord’ vindt dat de scholen maandag (deels) open gaan.

Gijsman, zelf begonnen als leerkracht op de Bodde, herkent zich er niet in als het om zijn ‘eigen’ speciaal onderwijs gaat. ,,Natuurlijk heb ik de laatste weken ook gesprekken gehad met medewerkers over hun twijfels en angsten. Maar het gevoel dat overheerst is: wat fijn dat we kunnen starten. Het vertrouwen zal ook nog verder moeten groeien de komende weken. Mensen, zowel ouders als het personeel, moeten er vanuit kunnen gaan dat de school zo veilig mogelijk is.”

Lees het complete artikel op de website van Brabants Dagblad. 

DE KRACHT VAN SAMEN

We werken samen met de leerlingen, hun ouders, onze collega’s en met de mensen en instanties om ons heen. Ieder vanuit zijn eigen expertise, in de wetenschap dat we samen het verschil maken voor onze leerlingen.