Biezonderwijs > ‘Leerlingen zijn een spiegel, je krijgt terug wat je ze geeft’

‘Leerlingen zijn een spiegel, je krijgt terug wat je ze geeft’

Dennis, mentor vmbo 3 en praktijkdocent bedieningsassistent en gastheerschap

Hoe is het voor jou om met deze doelgroep te werken?

Dat is voor mij een grote uitdaging. Het kost soms energie maar het levert voornamelijk heel veel energie op omdat je voor deze leerlingen echt het verschil kunt maken. Veel leerlingen hebben negatieve ervaringen. Als ze hier op school komen dan is dat soms een laatste redmiddel. Door ze positief te benaderen en de juiste structuur te bieden, zie je ze groeien. Dat is prachtig om te zien.

Wat kun je voor de leerlingen betekenen?

Ik bied ze een luisterend oor en laat ze weten dat ik betrouwbaar ben. Ik denk dat het voor onze leerlingen het meest waardevol is dat ze hun verhaal bij me kwijt kunnen. Als docent wil ik er voor deze leerlingen zijn, ik weet dat ze veel nare ervaringen hebben gehad en dat ze niet zonder papiertje de maatschappij in kunnen. Ik ben als docent de schakel om ze het juiste pad op te laten gaan. Om ervoor te zorgen dat ze een baan krijgen en een huis kunnen kopen of huren en een positieve toekomst tegemoet zien. Dat maakt dit werk zo betekenisvol en daar doe je het uiteindelijk voor.

Waarom spreekt deze doelgroep jou aan?

De leerlingen zijn een soort spiegel. Ze geven je terug wat je geeft. Als je handelt vanuit respect en waardering, dan krijg je dat ook terug. Dat gebeurt meestal niet na één keer want ze moeten je leren kennen. Hun vertrouwen is heel vaak geschaad, maar als je dat eenmaal hebt gewonnen, dan krijg je de liefde die je ze geeft terug. Dat is prachtig!

Met humor kun je bij deze leerlingen het meeste bereiken, dat breekt heel vaak het ijs. Daarnaast heb je veel geduld nodig om het hier te kunnen redden en een goede relatie met ze op te bouwen. Het is niet altijd makkelijk en je moet je mannetje kunnen staan om dit werk te kunnen doen. Daarom is de begeleiding hier op school zodanig ingericht dat je ruimte hebt om even een moment voor jezelf te pakken als dat nodig is. Dan neemt iemand anders het van je over. Dat maakt dit een heel prettig werkplek. Ook als een leerling het nodig heeft om zijn of haar persoonlijke verhaal met je te delen, dan is daar ruimte voor.
Het zijn dan ook de kleine dingen waar ik energie uithaal, dat maakt dat ik iedere dag weer met liefde naar m’n werk ga.

https://youtu.be/x2VgzBIWXHc

DE KRACHT VAN SAMEN

We werken samen met de leerlingen, hun ouders, onze collega’s en met de mensen en instanties om ons heen. Ieder vanuit zijn eigen expertise, in de wetenschap dat we samen het verschil maken voor onze leerlingen.